مرمت فاز نخست حمام دوره ایلخانی تسوج به پایان رسید
وبلاگ جامع
وبلاگی جامع برای همه

به گزارش گلشن راز از روابط عمومی میراث فرهنگی استانمهندس  «تراب محمدی» اظهار کرد: دوره‌ی اولیه این حمام مربوط به قرن هشتم هجری است که جزئی از ابواب البر سلطان ابوسعید ایلخانی به شمار می‌رفته است.

وی با بیان این‌که در دوره‌ی صفوی و قاجاریه مرمت و الحاقاتی روی این بنا انجام شده است، یادآور شد: این مجموعه علاوه بر حمام تاریخی شامل مسجد جامع، گنبد قنات، میدان و باغ بوده است.

رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی حمام را دارای قنات جداگانه‌ای خواند و گفت: بخش‌های پایین دست حمام سنگی و در گنبدها از آجر استفاده شده که پوشش بیرونی گنبدها نیز سنگی است.

محمدی تشریح کرد: حمام تسوج هم‌چون دیگر حمام‌های تاریخی شامل بخش‌های ورودی، دالان و دهلیز، بینه و سکوهای سربینه، میان در، سرویس بهداشتی، حجامت‌خانه، گرمخانه، موتورخانه و خزینه بوده و آب انباری نیز در دوره‌ی قاجار به آن الحاق شده است.

وی با اشاره به این‌که این حمام به همراه مسجد جامع، گنبد قنات و بازار عناصر اصلی میدان شهر را تشکیل می‌دادند، تصریح کرد: این میدان تاریخی با طرح‌ها و نقشه‌های تهیه شده از سوی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های تاریخی ایران احیا می‌شود.

 

رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با وسعت دادن به این مجموعه تاریخی، میدان کاربری اصلی خود یعنی محل و بازاری برای فروش خشکبار منطقه را باز می‌یابد.

محمدی، مرمت گنبدهای حمام، بینه و سربینه، طاق گهواره‌ای قنات، نمای جنوبی حمام و فضاهای شرقی حمام را از اقدامات مرمتی انجام شده است در فاز نخست حمام تاریخی تسوج خواند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, :: 8:56 :: نويسنده : زاهدی

درباره وبلاگ


سلام سلام خیلی خوش اومدین امیدوارم حداقل یه مطلب به دردتون بخوره بیشتر سعی ام تو وبلاگ برای مسایل فرهنگی و مهدویت و آخر الزمان هست اما روی برخی مسایل دیگه هم کار میکنم در هر صورت امیدوارم با نظرات خودتون منو از کمبود ها با خبر کنید تا رفع کنم و بهتر در خدمت باشم
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 37
بازدید کل : 10632
تعداد مطالب : 192
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1